Thursday, October 4, 2012

sakit itu kifarah dosa


annisa' terbangun dari lena seakan akan ade seseorang yang mengejutnya . jam menunjukkan angka 5.20 pagi . annisa' segera menuju ke kamar mandi , membersihkan diri untuk "berdating" dengan penciptanya . hanya kepada penciptanya tempat annisa' mengadu . meluah perasaan yang tidak mampu diungkap dengan kata-kata . 

alhamdulillah . bisik hati kecil annisa' sesudah selesai menunaikan solat sunat dua rakaat , semoga hatinya lebih tenang . sementara menunggu azan subuh , annisa' tidak berganjak dari tempat duduknya . masih di atas sejadah pemberian ibu tercinta . annisa' cuba mencari secebis kekuatan . kekuatan untuk terus bertahan dengan kehidupan yang penuh dengan onak dan durinya . 

"hurmmm..."

annisa' mendengus kecil . melepas keluhan yang seakan tersekat di hati . yang berat dipikul namun tetap digagahi .

annisa' memandang sekeliling bilik tumpangan miliknya dan si chenta hati , luqluq . annisa' terpandang ubat ubatnya yang terletak di atas meje belajar yang sedikit bersepah setelah semalaman duduk di sana menyiapkan tugasan . ubat ubatan itu harus dihabiskan jika annisa' inginkan kesihatan yang sempurna .

annisa' tersenyum sendiri . rindu pula pada si doktor yang merawatnya tempoh hari . doktor yang lagaknya umpama seorang ibu . yang terpancar di wajah nya kasih sayang kepada para pesakit . ALLAH :') rindunya hati pada si ibu di kampung . mesti ibu sedang pena tidur saat ini . bisik hati kecilnya . 

saat itu annisa' terasa ingin berlari pulang ke kampung . hanya sentuhan ibu dan ayah mampu memulihkan perasaan dan emosi nya yang tidak menentu . seperti laut yang ade pasang surutnya . namun annisa' tahu , mustahil untuknya pulang ke kampung dalam masa terdekat disebabkan oleh jadual kelas yang padat dan tugasan yang semakin tinggi menggunung . 

dikuatkan hati . annisa' berdoa moga ALLAH melindungi chenta hati nya di kampung . moga kerinduan yang hadir itu menjadi kekuatan untuk nya . 

annisa' mengambil beg plastik yang memuatkan segala ubat yang diperolehnya tempoh hari . dikeluarkan ubat itu satu persatu . dikira bilangan biji yang tinggal . dan satu ubat itu buat annisa' hiba . mula terasa ingin mengalirkan airmata . namun tidak diikutkan perasaan kerana airmata tak mampu ubah ape ape melainkan doa dan usaha untuk pulih .

teringat beliau pada kata kata doktor tempoh hari .

"jangan risau sekarang . risau bila kamu ingin bernikah nanti"

annisa' mengulangi ayat itu beribu kali . beribu ribu kali tanpa sebab dan tujuan . hanya sebulan tempoh untuk  melihat perubahan . adakah selamanya aku perlu bergantung pada ubat ? keluh hati kecilnya .
annisa' termenung jauh . jauh dan jauh .

lamunannya terhenti tatkala azan subuh berkumandang . annisa' segera bangun dan melupakan segalanya . biarlah . annisa' redha jika itu yang telah tertulis untuknya . annisa' memujuk hatinya kerana annisa' tahu bahawa sakit itu penghapus dosa  .


-create by : hamba yang hina-

No comments:

Post a Comment

tinggalkan kata walau sebaris ayat . moga moga ia bermanfaat untuk semua . terima kasih :)