Friday, June 22, 2012

terasa kehilangan


26 Mei 2012

eh kenape ayah call no maxis ni ? mesti ade pape nie .. erm .

aku  : "hello ayah"
ayah : "kak , wak don dah meninggal"
aku  : "ha ? bile ?"
ayah : "baru je . ni ayah on the way balik kluang . kalau akak sempat balik , balik lah ye . kalau tak sempat    tak pe . nak kebumikan petang ni , lepas asar"

aku yang baru memulakan suapan nasi terhenti . terkedu . terkejut . mengalir airmata .

zati : "awak,awak ok ke?"
aku : "awak , pak cik kita meninggal.."

aku menangis lagi . kali ni aku terus tak selera nak makan . aku tingggalkan makanan tu . basuh tangan . aku seakan tak percaya . aku call akak untuk dapatkan kepastian .

aku  : "kak, kat mane ?"
akak : "otw nak g uruskan jenazah wak don"
aku  : " wak don meninggal sebab ape ?"
akak : "sesak nafas rasanya . dia meninggal kat wad aku. tapi semalam aku keje malam . so , arini aku tak keje"
aku  : ouh . hmmm . ok lah . bye 

aku menangis lagi . aku terus ajak zati balik .

aku terkejut sangat . kali terakhir aku jumpe arwah masa aku cuti mid semester . itulah yang pertama dan terakhir sejak die sakit . saat tu , aku tak mampu buat ape ape . aku terus amek yassin . baca untuk arwah . 
aku menangis lagi . sehinggalah aku tertido dan terjaga ketika azan zuhur .

.
.
.

hari ini 


hari ini barulah aku berpeluang melawat keluarga arwah . melawat mak cik yang aku anggap sebagai ibu . sepupu yang aku anggap sebagai saudara kandung aku .

alhamdulillah . mak cik sekeluarga tenang semuanya .

mak cik bercerita saat saat terakhir arwah pak cik . aku tak dapat tahan airmata . aku menagis lagi . terkenangkan banyak jasa pak cik pada aku dan keluarga yang belum sempat aku balas . seoga ALLAH membalas semuanya .

saat mak aku kemalangan dan jatuh sakit , pak cik dan keluarga banyak membantu . pak cik antara sumber kekuatan ayah menjaga mak di hospital .

tapi ALLAH lebih sayangkan pak cik . ALLAH ambil pak cik dari kami . kami redha walaupun permergian pak cik antara kehilangan terbesar keluarga kami .

sebelum arwah menutup mata untuk selamanya , arwah banyak meninggalkan pesan pada ayah buat isteri dan anak2nya , buat adik beradiknya , buat anak2 saudaranya . saat wasiat itu dibacakan , gugur lagi airmata.

semoga ALLAH menempatkan pak cik dalam kalangan orang beriman .

ketika bulan RAMADHAN semakin hampir , aku semakin teringatkan arwah . nama arwah sama dengan bulan yang mulia itu . bulan yang penuh barakah . RAMADHAN . nama yang akan tersemat buat aku , keluarga ,dan semuanya .

hanya doa yang dapat kirimkan untuk arwah di sana .

#alfatihah#




2 comments:

  1. awak..semoga arwah ditempatkan dalam kalangan hamba-hamabNya yang beriman..semoga awak terus tabah dan sabar ye sayang..missyou..

    ReplyDelete

tinggalkan kata walau sebaris ayat . moga moga ia bermanfaat untuk semua . terima kasih :)