Thursday, September 6, 2012

airmata dan tawa Annisa'

Annisa duduk di tepi jendela . termenung jauh seperti memikirkan sesuatu masalah yang besar . bagai hendak tembus bukit bukau itu ditenungnya . dan tanpa sedar , gugur airmatanya jatuh ke bumi . Annisa' dengan perlahan mengelap setiap titis airmata yang mengalir itu supaya ahli keluarganya tidak perasan yang beliau sedang menangis . Annisa' sendiri tidak pasti adakah airmata itu airmata gembira mahupun airmata duka . Annisa' kembali termenung . dalam hatinya seraya berdoa moga ALLAH sentiasa bersamanya . 
hanya kalimah syukur alhamdulillah yang membasahi bibirnya . kerana setiap yang berlaku itu adalah sebaik baik perancangan ALLAH untuk hambanya dan sebagai hamba ALLAH yang hina , Annisa' sedar yang beliau harus sentiasa bersyukur . menitis lagi airmatanya . kali ini lebih deras . Annisa' membiarkan ia mengalir dan terus mengalir kerana hanya airmata jawapan perasaannya ketika ini .
dua hari telah berlalu dengan baiknya walaupun ade sedikit dugaan yang ALLAH berikan , namun masih seperti yang dirancangkan . sekali lagi . kalimah syukur alhamdulillah menjadi ucapannya . Annisa' tersenyum dalam airmata . alangkah bagusnya jika dua hari yang berlalu itu menjadi dua minggu . dua bulan . dua tahun . atau selamanya ? desis hatinya . tetapi apakan daya . bukan daya kita manusia yang mengatur kehidupan ini . tapi ALLAH . ALLAH yang memberi . maka dia juga yang akan mengambil semula . hanya ALLAH yang berkuasa .

Annisa' tersedar dari lamunannya . ya . dia tahu bahawa dia tidak boleh berkelakuan seperti ini . kerana permainan perasaan boleh buat hidup manusia kucar kacir . Annisa' segera mengelap airmatanya yang hampir kering dek dibiarkan mengalir di pipinya . Annisa' cuba mencari secebis kekuatan . secebis kegembiraan buat dirinya agar esok menjadi satu langkah baru dalam hidupnya . Annisa' sedar yang beliau harus kuat untuk melihat orang lain kuat . dan akhirnya terbit satu senyuman dibibirnya . senyuman yang penuh bermakna :)
kali ni Annisa' tersnyum berseorangan . jika tadi bersedih seperti punya masalah yang besar , namun kini tersenyum bagai orang dilamun cinta . Annisa' kembali teringatkan peristiwa yang semakin membuat senyumannya menjadi satu gelak tawa . dan hanya kalimah syukur alhamdulillah yang menemaninya . setiap peristiwa diingat . setiap langkah difikirkan . setiap bait bicara dihalusi . dan akhirnya , Annisa' mendapat satu kekuatan . ceria seperti sediakala . 
tatkala ini , hanya doa mengiringi . hanya usaha menyaingi . moga ALLAH mendengar suara hatinya . 

No comments:

Post a Comment

tinggalkan kata walau sebaris ayat . moga moga ia bermanfaat untuk semua . terima kasih :)