Sunday, September 16, 2012

bicara soal hati


walaupun dah dapat assignment tapi saya masih sempat berblogging . eh ? mana pergi matlamat yang konon konon ditanam dalam diri sebelum bermula semester tempoh hari ? =.="

berblogging untuk menulis perkara yang tidak sia sia rasenye dimaafkan kot ? hehe . 

--------------------------------------------------

salam sayang pembuka bicara . salam ukhwah penjana idea .

 selamat pagi sahabat yang disayangai :)

alhamdulillah . pejam celik . pejam celik . sudah berada di hari yang keempat untuk semester lima di UPSI . syukur pada ALLAH . masih diberi kesihatan yang baik untuk terus melalui perjalanan hidup yang memang kita tahu penuh dengan cabaran , onak dan duri (:

di kesempatan yang ada , yang masih belum terllau sibuk dengan tugasan , tutorial , dan lain lain , hari ini , tuan tanah laman sesawang yang hapuk dan berhabuk ini terasa ingin berkongsi sesuatu mengenai hati .

--------------------------------------------------

Seringkali hati bertanya sesuatu yang tidak mampu dijawab oleh akal. Hati seringkali berkata tidak tanpa akal yang mengiringi. Langkah yang tidak seiring itu menjerumus kepada hati memberontak, maka pujuklah hatimu. Bagaimana memujuk hati? Mengapa memujuk? Bila harus memujuk?. Persoalan itu akan terjawab bila kita tahu, Ke mana hati merajuk? Kenapa hati merajuk? Apakah kehendak hati yang merajuk?. Terimalah lakaran hatiku, Pujuklah Hatimu.
Terkadang kita membiarkan hati pergi, pergi menjauh ke tepi muara. Ku pujuk hati, ku merayu. "mari dan mendekat padaku wahai hati, ke pangkuanku". Hati terus menjauh. Lantas ku pujuk hati dan ku katakan padanya "Setiap sesuatu itu telah ditentukan, sabar wahai hati". Hati lalu mendekat, suaranya sudah tidak lagi kedengaran hanya air mata menterjemah segala laku. Lalu hati berkata, "kenapa semua ini terjadi?". Namun tiada lagi kata bisa ku ucap, "maafkanku wahai hati".
Kehidupan adalah suatu ujian yang Allah SWT telah petakan sepanjang perjalanan manusia. Kerana Allah tidak menjanjikan hidup penuh dengan keseronokan tanpa rintangan. Sepanjang perjalanan ini, apa yang kita ada, apa yang kita perolehi adalah nikmat yang diberikan oleh Allah SWT kebanyakannya datang daripada rasa kecewa dan kesukaran yang pernah kita alami. Hadirnya tatkala ada merupakan elemen "Rahim" Allah yang dititipkan buat kita. Itulah kebahagian disebalik ujian yang dikurniakan. Insyaallah dengan berkat doa akan Rahmah Allah hadapi ia dengan kuat dan tabah walaupun perit.
:)

No comments:

Post a Comment

tinggalkan kata walau sebaris ayat . moga moga ia bermanfaat untuk semua . terima kasih :)