Tuesday, September 4, 2012

ayah dan ibu .


jam sudah menunjukkan pukul 10 pagi . sekejap lagi harus menyediakan juadah tengahari untuk ibu dan ayah . dan mengambil barang seminit dua untuk menaip sesuatu di sini kerana sudah terlalu banyak yang terpendam :)

hari berganti hari . waktu berganti waktu . siang berganti malam . sedar tak sedar tinggal beberapa hari sahaja lagi cuti semester selama 3 bulan bakal berakhir . dan sebagai anak kandung suluh budiman , harus mempersiapkan mental dan fizikal untuk mengharungi kehidupan seorang mahasiswa selepas ini . meneruskan kehidupan menyempurnai hajat dan impian ibu ayah untuk melihat saya menjadi seorang guru . ye . seorang guru . seorang pendidik . 

sebagai ibu ayah , tiada apa yang lebih membahagiakan mereka selain melihat anak anak berjaya dan menjadi manusia yang berguna . jadi sebagai anak , sanggupkah kita melihat ibu dan ayah bersedih setelah mereka mengorbankan segalanya untuk kita ? 

ketika tersedar dari lena , termenung seketika memikirkan apakah yang telah aku berikan pada ibu dan ayah ? adakah mereka bangga punya anak seperti aku ? mahupun sebaliknya ? ALLAH . 

sama-samalah kita berfikir adik , kakak , abang sekalian . tanpa ibu dan ayah , kita tidak lahir ke dunia ini . mereka membesarkan kita . memelihara kita . mendidik kita . 

beringatlah sebelum terlambat .

benar kata orang . kasih ibu membawa ke syurga . kasih ayah kekal selamanya . 


notakaki : bicara ini buat tatapan diri dan pembaca sekalian . 

No comments:

Post a Comment

tinggalkan kata walau sebaris ayat . moga moga ia bermanfaat untuk semua . terima kasih :)